Ήταν μόνο 22 χρονών όταν έγραφε αυτά τα λόγια αλλά οι περιπέτειες είχαν αρχίσει από πολύ νωρίς για τον Νικολά ντε Στάελ, αυτόν τον τραγικό ζωγράφο, τον τελευταίο ίσως των «καταραμένων» καλλιτεχνών, αυτόν που οι Παριζιάνοι φίλοι του ονόμαζαν «Πρίγκιπα». Οι μακρινοί πρόγονοί του οι Στάελ-Χόλσταϊν ήταν αριστοκράτες της Βαλτικής. Όταν γεννήθηκε, στις 5 Ιανουάριου του 1914 στην Αγία Πετρούπολη, ο πατέρας του ήταν κυβερνήτης του φρουρίου Πέτρου και Παύλου, του ίδιου φρουρίου όπου στο παρελθόν είχε κρατήσει φυλακισμένους τον Ντοστογιέφσκυ, τον Γκόρκυ, τον Λένιν.Οι γονείς του πέθαναν στην Πολωνία, όπου ζούσαν εξόριστοι μετά την Ρωσική επανάσταση. Ο ίδιος μεταφέρθηκε στις Βρυξέλλες σε ένα ίδρυμα για παιδιά Ρώσων μεταναστών. Από την εφηβεία του, ήξερε ότι έπρεπε να γίνει ζωγράφος. Γίνεται σκοπός της ζωής του.
Τελειώνει τις σπουδές του σε μικρή ηλικία και η ανήσυχη φύση του τον σπρώχνει σε ταξίδια. Ισπανία, Ιταλία, Αλγερία, Μαρόκο. Ένας άνθρωπος του Βορρά, γοητευμένος από τον μεσογειακό ήλιο. Στο Μαρόκο γνωρίζει την πρώτη του σύντροφο, τη Ζανίν Γκιγιού, επίσης ζωγράφο.
Γυρίζουν στη Γαλλία, και ζουν λίγα χρόνια στο Παρίσι.
Η ζωγραφική του, σημαδεμένη από τον ξεριζωμό, τη δυστυχία, τα οικογενειακά δράματα, είναι σκοτεινή, βαριά, μ’ ελάχιστα χρώματα και έντονη θλίψη που εκφράζεται μέσα από μουντές, αφηρημένες συνθέσεις.
Απογοητευμένος από τη δουλειά του, καταστρέφει σχεδόν όλους τους πίνακές του. Εκείνους που θα κρατήσει, τους γυρνά ανάποδα στον τοίχο και προσπαθεί να τους ξεχάσει. Αμέσως μετά κατατάσσεται στη Λεγεώνα των Ξένων.
Μετά την αποστράτευσή του, ο Νικολά και η Ζανίν εγκαθίστανται στη Νίκαια. Ζουν τον έρωτα τους μέσα σε μια ζωγραφική φρενίτιδα. Ο ίδιος δημιουργικός πυρετός τους ενώνει. Δουλεύουν μέρα και νύχτα.. κάθε μέρα … κάθε νύχτα. Σταματούν μόνο για να κάνουν έρωτα. Τότε γεννιέται και η κόρη τους Άννα.
Είναι τα δύσκολα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής. Επιστρέφουν στο Παρίσι όπου η ζωή τους είναι ακόμα πιο δύσκολη. Πολλές φορές δεν έχουν να φάνε. Καίνε τα έπιπλά τους και ξύλινα κάδρα για να ζεσταθούν, ο Νικολά ντύνεται με παντελόνια κομμένα από ένα παλιό κάλυμμα κρεβατιού, η κορούλα τους, καταπίνει κάρβουνο ζωγραφικής για να ξεγελάσει την πείνα της. Η Ζανίν θα πεθάνει τελικά, θύμα των στερήσεων και των κακουχιών.
Τίποτα όμως δεν είναι ικανό να αποτρέψει το Νικολά από την ζωγραφική του. Κάθε φορά που πιάνει χρήματα στα χέρια του τρέχει να αγοράσει τα πιο ακριβά χρώματα για να καταφέρει να δημιουργήσει τα πιο έντονα, τα πιο μεγαλειώδη κόκκινα, τα πιο βαθιά, τα πιο δραματικά γαλάζια.
«Πρέπει να εργάζομαι σκληρά… ένας τόνος πάθους και εκατό γραμμάρια υπομονής.» έλεγε στους φίλους του. Ο ζήλος του πολλές φορές τρομοκρατούσε ακόμα και τον ίδιο.
Εκείνη την περίοδο ήταν που άρχισε να αναγνωρίζεται η τέχνη του. Ο Ζακ Ντυμπούργκ, ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους τέχνης της εποχής τον παίρνει υπό την προστασία του και τον κάνει γνωστό στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Συνδέεται φιλικά με τον ζωγράφο Ζωρζ Μπράκ, καθώς και με τον ποιητή Ρενέ Σαρ. Παντρεύεται την Φρανζουάζ Σαπουτόν με την οποία θα αποκτήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα άλλα τρία παιδιά.
Γύρω στο 1950, αλλάζει και το ύφος της δουλειάς του. Η παλέτα του φωτίζει ξαφνικά. Σαν να κινείται από μια ευφυή διαίσθηση, για να συντελέσει ένα θαύμα. Συνεχίζει να εργάζεται μέρα και νύχτα και φαίνεται να μπαίνει πάλι σε μια περίοδο καλλιτεχνικής φρενίτιδας. Μαζί με την αναγνώριση έρχεται όμως και η κατάθλιψη. Τον Οκτώβρη του 1954 δραπετεύει με την οικογένεια του από το κοσμικό Παρίσι και έρχεται να εγκατασταθεί στην Αντίμπ, στην Κυανή ακτή. Οι τελευταίοι πίνακες του, σχεδόν ένας την ημέρα από την άφιξή του στην Αντίμπ ως τον θάνατό του, αριθμούν τους 147. Συνηθίζει να κρατά σημειώσεις για κάθε έργο του όσο δούλευε. Στις σημειώσεις του για τους «Γλάρους» διαβάζουμε: "Ο χώρος της εικόνας είναι ένας τοίχος, αλλά όλα τα πουλιά του κόσμου εκεί πετούνε ελεύθερα. Προς κάθε βάθος ".
Στις 16 Μαρτίου του 1955, στα 41 του χρόνια ενώ η επιτυχία έχει έρθει τελικά, ο Νικολά Ντε Στάελ αυτοκτονεί, πέφτοντας από το μπαλκόνι του ατελιέ του στην Αντίμπ. Αφήνει πίσω έναν πίνακα ατελείωτο: το «Μεγάλο Κονσέρτο».
Αυτό το φλογερό κόκκινο που φαίνεται να κυριαρχεί στον πίνακα, είναι το ίδιο που κυριαρχεί και σε τόσα άλλα έργα του, είναι αυτό που σαν όραμα, τον σημαδεύει σε κάθε περίοδο της ζωής του… όπως όταν το 1917, σε ηλικία 3 ετών, έβλεπε την κόκκινη σημαία των επαναστατών να κυματίζει στον ουρανό.
*Οι πληροφορίες που αράδιασα, συνοδευμένες από την, δικής μου έμπνευσης, σάλτσα, είναι από δύο βιβλία που μου έστειλε σαν Χριστουγεννιάτικο δώρο η αγαπημένη μου φίλη Severine. Η Severine που δεν ξεχνά ποτέ τις προτιμήσεις μου, όσα χρόνια κι αν περάσουν, και φροντίζει κάθε τόσο να με εκπλήσσει ευχάριστα. Νομίζω ότι της αξίζει ένα ξεχωριστό ποστ και θέλω να ελπίζω ότι σύντομα θα της αφιερώσω ένα, κάτι που θα εκπλήξει εκείνη αυτή τη φορά.
Τα βιβλία είναι το Nicolas de Staël : Une illumination sans précédent (Marie Du Boucher) και το Le Prince foudroyé, la vie de Nicolas de Staël ( Laurent Greilsamer)
Το τραγουδάκι που χρησιμοποίησα σαν μουσική υπόκρουση είναι το Je suis comme je suis σε στίχους του Jacques Prevert, από τη Julliette Greco
Αυτό το φλογερό κόκκινο που φαίνεται να κυριαρχεί στον πίνακα, είναι το ίδιο που κυριαρχεί και σε τόσα άλλα έργα του, είναι αυτό που σαν όραμα, τον σημαδεύει σε κάθε περίοδο της ζωής του… όπως όταν το 1917, σε ηλικία 3 ετών, έβλεπε την κόκκινη σημαία των επαναστατών να κυματίζει στον ουρανό.*Οι πληροφορίες που αράδιασα, συνοδευμένες από την, δικής μου έμπνευσης, σάλτσα, είναι από δύο βιβλία που μου έστειλε σαν Χριστουγεννιάτικο δώρο η αγαπημένη μου φίλη Severine. Η Severine που δεν ξεχνά ποτέ τις προτιμήσεις μου, όσα χρόνια κι αν περάσουν, και φροντίζει κάθε τόσο να με εκπλήσσει ευχάριστα. Νομίζω ότι της αξίζει ένα ξεχωριστό ποστ και θέλω να ελπίζω ότι σύντομα θα της αφιερώσω ένα, κάτι που θα εκπλήξει εκείνη αυτή τη φορά.
Τα βιβλία είναι το Nicolas de Staël : Une illumination sans précédent (Marie Du Boucher) και το Le Prince foudroyé, la vie de Nicolas de Staël ( Laurent Greilsamer)
Το τραγουδάκι που χρησιμοποίησα σαν μουσική υπόκρουση είναι το Je suis comme je suis σε στίχους του Jacques Prevert, από τη Julliette Greco
| 15-Je Suis Comme J... |

22 σχόλια:
Αν μερικά άμουσα φαντασματάκια έβλεπαν τις φωτογραφίες χωρίς να διαβάσουν τη σάλτσα, θα πρόσεχαν μόνο τα φωτεινά χρώματα. :-)
p.s. Ι found the boat, eventually
Περίπου το ένα τρίτο της δουλειάς του (και το πιο γνωστό) δημιουργήθηκε τον τελευταίο χρόνο της ζωής του. Και τότε χρησιμοποιούσε κυρίως πολύ έντονα και φωτεινά χρώματα. Αν σκεφτείς μάλιστα και πόσους από τους πίνακες του κατέστρεψε, από αυτούς της "μουντής" περιόδου, καταλαβαίνεις ότι το χρώμα χαρακτηρίζει το έργο του.
Αν θέλεις να δεις περισσότερα : http://francoisquinqua.skynetblogs.be/category/949157/1/De+Sta%EBl
Υ.Γ. Επιτέλους!!!
Τι ομορφο κομματι που εγραψες, τι αλλοιωτικοι ανθρωποι οι καλλιτεχνες, σχεδον απιαστοι με παθη πιο δυνατα απο τα δικα μας. Ειδες χωρις να το θελω τους κατατασσω σε αλλη κατηγορια, μια λιγο πιο ψηλα που οι περισσοτεροι ποτε δε φτανουμε για να την καταλαβουμε. Και τι ωραιο να εχεις μια φιλη να σου στελνει τετοια βιβλια, μια ομορφια σημερα το ποστακι σου γλυκεια μου λαιδη. Ο πιο ωραιος τροπος να ξεκινησω τη μερα μου.
Αργεις αλλα ξεχωριζεις. Καλη εβδομαδα, σε φιλω πολυ!
Είναι νομίζω αυτό που λεμε "ταλέντο"... Να μπορείς να αφοσιώνεσαι ψυχή και σώμα στην τέχνη σου... να ζεις για να εκφράζεσαι μέσα από αυτήν, κι όχι να δουλεύεις για να ζεις!
Σ'ευχαριστώ πολύ Δεσποινάκι!
Το 1990 πέρασα λίγες μέρες στην Τουλόν, στην Κυανή Ακτή φιλοξενούμενη της φίλης μου, και εντελώς τυχαία βρεθήκαμε στο μουσείο της Αντιμπ να χαζεύουμε τους πίνακες χωρίς μεγάλο ενδιαφέρον... Εκεί ήταν που είδα κάποιους πίνακες του Νικολά ντε Σταελ και ενθουσιάστηκα. Αλλά ενθουσιασμοί νεανικοί, δεν κρατάν και πολύ. Δεν είχα ψάξει πολύ από τότε για εκείνον. Μέχρι που η Σεβερίν το θυμήθηκε φέτος.
Είναι πράγματι πολύ καλή!
Φιλάκια κι από εδώ!
ταραχώδης η ζωή του "πρίγκηπα"...
κι έφυγε νέος
ωραίο το κείμενο σου lady...
με κάποια νοσταλγία να πλανάται στον αέρα
καλησπέρα
Αυτη η Σεβεριν εμενα με ξερει?
αντε γιατι πολλα ακουω γι αυτην σημερα ολη μερα::)))
Η κολητη μου ειναι πολυ ψαγμενη τελος!
ΔΕν περιμενα να δω σε μπλοκ τον Σταελ...δεν ειναι και τοσο γνωστος εδω..αλλα ναι ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ ηταν ο τελευταιος ντεκανταν .. μου αρεσει πολυ..
και θα κρατηθω και δεν θα πω τιποτα παραπανω οχι μονο γιατι τα ειπες ολα
αλλα και γιατι τα ειπες τοσο ομορφα!!
-(θα με πας Τουλουζ Λωτρεκ αν πω να κατεβω σε 5 ωρες ? προλαβαινω??)
-ετσι μπαινω στον πειρασμο τωρα να σε βαλω λινκ στο δικο μου...
εκεινες τις κρισεις σου φοβαμαι μονο!!!!
-μπα...τωρα που το σκεφτομαι θα το βαλω..θα φωναξεις (χαμηλοφωνα και με στυλ)...θα γκρινιαξεις (παλι χαμηλοφωνα και με στυλ)..θα κανεις μουτρα καμια ωρα (χωρις στυλ αυτο)
..και θα με συγχωρεσεις (αα με πολυ στυλ αυτο)...!!λολ
μακια!!
Sca
xa!!!
den to ekana no name..
den variesai..nystazw!!valto
Είχα ωραίο θέμα Ναταλία μου...
Η νοσταλγία που πλανάται δεν είναι μόνο για ταξιδάκια και όμορφες εφηβικές παρέες, που μου θύμισε το όλο εγχείρημα, αλλά και για μια μποέμ ζωή άλλης εποχής που διαβάζω, ακούω και ... λίγο ζηλεύω...
Καλημέρα και φιλιά
@Ταλισκερ/Σκα ...
Με το πέρας των τηλεφωνικών διαπραγματεύσεων δημοσιεύω τα δύο τελευταία σχόλια... χωρίς ανώνυμο ψευδώνυμο!
Αλλά επαναλαμβάνω αν δω τα κανάλια με κάμερες και μικρόφωνα στο μπλογκ μου, να μου ζητούν συνέντευξη για τη διάσημη κολητή μου θα σε αποκληρώσω, και με διαθήκη θα αφήσω όλα τα βιβλία μου σε ιδρύματα....
-eisai trellh????
ελπιζω τουλαχιστον να μου αφησεις τα Βερσατζε..
α ντεκανταν ντεκανταν αλλα εναν πλουραλισμο και μια χαι σοσ'αιτυ την εχουμε
-ΚΑΝΟΝΙΣΕ!
επισης αν με αποκληρωσεις θα πρεπει να σκεφτεις πως θα ζησεις χωρις εμενα...
δεν μπορω να γραψω αλλα πρεπει να σκεφτω
πως θα κανω τον χορο της ντεμπυταντ...πρεπει να σε παρουσιασω...
μονο μην αρχισεις να βγαζεις κραυγες.
ΤΕΛΟΣ πρεπει να σκεφτω!!
μμμ δεν μου λες..μηπως να σου κανω το ποτραιτο με ενα λινκ στο μπλοκ σου???
αχαχαχα
΄πολυ καλο θα το σκεφτω μετα την σιεστα!
Αν δεν ήμουν ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΣΙΓΟΥΡΗ ότι μου κάνεις πλάκα, θα είχες ήδη ακούσει τις κραυγές μου και μάλιστα όχι μέσα από το ακουστικό σου!
ρολ αιζ
χα χα! Καιρό είχες να απολαύσεις διάλογο "Ρόμυ και Μισέλ δέκα χρόνια μέτα" Δεσποινάκι μου ...
πλακα???
-πλακα??
μα δεν κανω πλακα!!!!
αλλωστε παντα ηθελα εκεινο το μαυρο Αρμανι::))))
-καλα θα το σκεφτω δυο μερες ακομα!! αλλα μετα ..επειδη με ξερεις..φωναξε κανενα συμβολαιογραφο..ρωτα τον φιλο μας θα ξερει κανενα εκει κοντα στο Συνταγμα..
χαχαχα πρεπει να σοβαρευτω!!
Βερσάτσε είναι το μαύρο ....!!!Αχ!
(Πάλι καλά που δεν μου έκανες παρατήρηση για το "δέκα χρόνια μετά" να λες ότι πάω να μας γεράσω πριν της ώρας μας!!!)
μωρο μου τι λες ? γερναμε εμεις??
εδω με εβαλες να κανω pilates!!!
α παντως συστηνομαι...
η φιλή μου λεω σας συστησε
ειπε πως αν ερθω να κανω αυτο θα μπαινω στο 42..
οχι δεν μπαινει η κορη της ..αυτη μπαινει!!!
και μετα με ανελαβαν
ειχα συστασεις βλεπεις....!!
-επισης ...δεκα χρονια μετα θα ειμαστε πιπινες!
Οι pilates δεν είναι για να μην γεράσουμε. Είναι για να μην σκουριάσουμε!!!
Και το 42 με στενεύει λίγο. 44 φοράω εδώ και 15 χρόνια
-44?
-τς τς καημενουλα!
Όλο αυτό τώρα δε σου θύμισε λίγο, έκθεση σε γκαλερί... Είδαμε και θαυμάσαμε τους πίνακες, σχολιάσαμε τον καλλιτεχνη και τα έργα του και μετά το ρίξαμε στο κους κους... μόνο τα βολ-ο-βαν με σολομό λείπουν... και το λευκό κρασί!
(Πως τα καταφέρνεις πάντα και βγάζεις τον μπουρζουά εαυτό μου προς τα έξω ... δεν ξέρω!)
Eιναι γιατι ειμαι γνησια "bobo"..
και κοντα μου αφηνεσαι!:)
αλλωστε η Γοητεια της Μπουρζουαζιας εχει υμνηθει προ πολλου..
και τωρα ενα Μανολο μου αν μου θυμισεις πως το λεγες ..εκεινο... ξερεις..για κεινον...τον γνωστο μας μπουρζουα!!!:::))))
εγω την εξελιξη της συζητησης τη βρισω φυσιολογικωτατη, εισθε χαρμα αμφοτεραι. Τα νουμερα τα προσπερναω δε με αφορουν ουδολως δε τα ειδα δε τα διαβασα.
Δημοσίευση σχολίου